Kalastusta

Kalastusta
Kalaan naamisuvannolle - Tornionjoen ottipaikalle.

tiistai 26. kesäkuuta 2018

Juhannuksen aikaa



Kesäkuu hujahti Juhannukseen jälleen kerran aivan valtavaa vauhtia! Juhannukseen asti Naamisuvannolla elettiin usean aikaisemman kauden tapaan yritysviikkoja, kun saimme nauttia useamman mainion yritysporukan vierailuista. Miltei koko kesäkuu kalastettiin vuoden aikaan nähden aivan poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun vesi oli kevään ja alkukesän helteiden ja kuivuuden jäljiltä todella alhaalla. Kelit ovat kuitenkin olleet kalastukseen otolliset, sillä kesäkuun ensimmäisen viikon jälkeen ei Väylän varressa olla monta lämmintä päivää koettu. Olosuhteet suosivat ehdottomasti soutajia, mutta juhannuksen alusviikolla myös muutama nätti perholohi rantautettiin. Salaisuus onnistuneeseen kalastukseen oli vielä normaalia korostetummin oikean paikan valinta. Perhokalastuksessa se tarkoitti sellaisten poolien löytämistä, johon kalat pysähtyvät hetkeksi huilaamaan ja jossa virta pakottaa kalat rantaan poikkeuksellisen alhaisesta virtaamasta huolimatta. Tälläinen paikka oli alkukaudesta muun muassa Kosionivan niska.

Sakun ja Teron ensimmäinen lohi oli heti valioyksilö.
Soutukalastuksessa vähäinen vesi helpotti kalojen löytämistä, mutta toisaalta moni tuttu alkukauden ottipaikka kärsi vähäisestä vedestä. Naamisuvannolla laavunrannasta Perkkiönniemeen sekä Kosionivan yläpuolelta löytyivät alkukauden parhaat soutualueet. Honkasuvanto ja Teikosuvanto toimivat läpi alkukauden, niissä molemmissa riittää vettä ja virtausta myös vähälle vedelle miellyttävästi. Varsinkin juhannusviikon alku toimi kaikilla kolmella suvannolla ja erityisesti Naamisuvannolla koettiin tuolloin ilon hetkiä. Onnekkain porukka lienee ollut Onnisen yritysporukka, joka onnistui saamaan kaksi yli 11 kilon kalaa. Pertti, Tuomo ja Timo siirtyivät kaikki heittämällä kymppikerhoon. Suuret onnittelut vielä pojille ennätyslohista!

Tuomo ja Timo sekä ennätyslohen tuomaa iloa!
Juhannuspäivänä lauantaina koettiin myös historiallinen hetkin, kun Naamisuvannolla kuvattiin Kansainvälisen Kalastuspäivän (World Fishing Day 2018) Suomen osuus live-lähetykseen. Tämä tapahtui aamulla 7-10 aikaan. Jos et nähnyt suoraa lähetystä, voit käydä tsekkaamassa parhaat palat täältä: https://www.fishingtv.com/live/wfd/ Miska ja Sakun sekä Sanen venekunta pääsivät molemmat ottamaan tuntumaa lohen kanssa lähetyksen aikana, mutta harmittavasti molemmat lohet jatkoivat matkaansa lyhyen pitelyn jälkeen. Joka tapauksessa tapahtuma ja sen kuvaaminen olivat hieno kokemus koko porukalle. Lämmin kiitos Arktisten Vesien koko tiimille, joka vastasi tapahtuman kuvaamisesta sekä järjestämisestä Suomessa! Kiitokset myös yhteistyökumppanillemme Lars Munkille, Fishing Laplandin projektipäällikkö Elias Teriölle ja kalajuristi Sanna Koljoselle, jotka vahvistivat tiimiämme tapahtumassa!

Niin ja tulihan sieltä lopulta myös se juhannustulva. Viime viikon alun kovien sateiden myötä joen pinta on noussut miltei metrin verran Naamisuvannolla viime viikon alusta tähän päivään. Nyt vedennousu on tasaantumassa ja veden lämpötila on 14 asteen paikkeilla. Roskaa on kulki eilen illalla joella kovasti ja se tuotti haasteita soutamiseen. Kun vesi taittuu laskuun on kuitenkin odotettavissa erinomaista kalastusta. Isak kävi eilen toteamassa, että perhokalastukseen olosuhteet hipovat tällä hetkellä täydellisyyttä! MM-kisojen innostamana sidottu Ruotsi-perho kelpasi noin 7 kiloiselle kalalle yön hiljaisena hetkenä. Lohen päänousu on nyt todenteolla päässyt vauhtiin ja rysäpyynnin alkamisesta huolimatta hienoja kalamääriä on kulkenut viime päivinä. 2000 lohen päivätahti oli jo edellisessäpäivityksessä lähellä. Lohennousun etenemistä voit tarkkailla täällä: https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/kalat-ja-kalatalous/kalavarat/lohi/tornion-ja-simojoen-nousulohiseuranta/

-Naamisuvanto-

tiistai 12. kesäkuuta 2018

Ari "+15kg" Nuora

Ensimmäinen täysi lohiviikko on nyt takana ja uusi juuri aluillaan. Kuten lohikaudella ja etenkin kesäkuussa on tapana, oli mennyt viikko erittäin työntäyteinen ja hektinen. Onneksi myös niitä ilonaiheita mahtui viikkoon mukavasti! Olosuhteet joella ovat varsinkin venekalastukseen tällä hetkellä erittäin hyvät. Vesi on ajankohtaan nähden äärimmäisen alhaalla, jopa ennätyksellisen alhaalla. Se on kuitenkin samaan hengenvetoon hyvin kirkasta ja puhdasta sekä edelleen viileää. Viime viikolla vedenlämpö sahasi 8-10 asteen välimaastossa. Nyt se on viikonlopun hieman lämpimämpien kelien johdosta noussut noin 10 asteeseen. Loppukautta ajatellen lohimiesten toiveissa on sateita erityisesti yläjuoksulle, mutta katsotaan, mitä säänhaltijalla on tälle suvelle mielessä... Kalannousu on toistaiseksi alkanut aivan hyvin ja todella isoja lohia ui nyt Väylässä! Isoja lohia on saatu pitkin jokivartta ja kolmen merivuoden kalat ovat olleet pääosissa saalistilastoissa. Myös niitä todellisia jättejä on kiinni tarttunut ja ylöskin saatu. Rundgrenin Jarmo sai torstaina Honkasuvannolta 20,2 kg painaneen unelmakojamon ja lisäksi 15-20 kilon kaloja on kuulunut monelta suvannolta. Viime päivinä nousumäärät ovat olleet tasaisesti 400-500 kalaa päivässä, eikä päänousu ole selkeästi vielä päässyt vauhtiin. Nyt onkin aika jännittää, mihin suuntaan nousukäyrät lähtevät kehittymään. Vielähän ollaan esimerkiksi huikean kauden 2014 tahdissa, mutta tämä viikko antaa luultavasti jo suuntaa lohikesälle. Tästä näet tämän hetken kalamäärän ja nousukäyrän: https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/kalat-ja-kalatalous/kalavarat/lohi/tornion-ja-simojoen-nousulohiseuranta/

Viime viikolla varusteltiin vielä viimeiset veneet vesille ja majoituspaikat laitettiin iskuun kesää varten. Samalla opastukset pyörähtivät käyntiin ja olihan meillä se perhotapahtumakin. Monenmoista siis viikkoon taas mahtui. Perhoviikko alkoi äärimmäisen lupaavasti, kun Sane ja Lundqvistin Calle pääsivät molemmat väsyttelemään kaloja jo ensimmäisen parituntisen aikana keskiviikkona. Molemmat kalat kuitenkin irtosivat väsytyksen loppuvaiheilla ja se jäi valitettavasti viikon trendiksi perhopuolella. Alhainen vesi piti kalan kovassa liikkeessä ja tuntuma oli, että lohet eivät pitkään pooleissa pysähdelleet. Haastetta veden määrä tuotti myös ongittavien poolien suhteen, kun osa tutuista pooleista kärsi vähästä vedestä ja jouduttiin etsimään uusia paikkoja, joissa kalat pysähtyivät edes hetken. Kaiken kaikkiaan olosuhteet ovat tällä hetkellä soutukalastuksen puolella, kun kalat pysähtyvät suvannoissa ja ovat vähällä vedellä helpommin löydettävissä. Kaikesta huolimatta perhokalastuksessakin saatiin ihan mukavasti tapahtumia, mutta syystä tai toisesta kalat eivät meinanneet pojilla kiinni pysyä. Toisin oli Kengiksessä, josta perholla saatiin useita komeita kaloja viikon aikana.

Soutuhommissakin osui muutama kirvelevä karkuutus, mutta upeita lohia saatiin myös ylös asti. Sane ja Samuli avasivat tosiaan soutukauden tiistaina. Pisimmän korren viikolla veti kuitenkin Ari, joka lunasti viime kesänä syntyneen lempinimensä omakseen. Nyt hän on aidosti Ari "+15kg" Nuora, kun uusi ennätyskala antautui perjantaisella opassoudulla. Upealla kojamolla oli mittaa 115cm ja painoa 15,3 kiloa. Vapamiehinä olivat Pislan porukasta Janne ja Jarkko. Rauhallisen väsytyksen jälkeen pojilla oli hymy herkässä! Ari voi jatkossakin mitata kaloja hypyistä tai jopa veteen, mutta tästä lähtien aivan eri auktoriteetillä. Santeri jatkoi myös hyviä otteitaan ja viikon kruunasi kyydissä ollut 8-vuotias Benjamin, joka pääsi isänsä valvovan silmän alla väsyttelemään 12-kiloisen kaunottaren laavunrannan edustalla. Upea hetki molemmille ja Benjamin tulee varmasti muistamaan ensimmäisen lohireissunsa pitkään! Toni ja Jarmo olivat alakerran ensimmäiset asukkaat lohikaudella 2018. Poikien rautainen kokemus kantoi tälläkin viikolla ja heidän kautensa aukesi kahdella nätillä kalalla. Kaikin puolin näyttää siis hyvältä myös alkavaa viikkoa ajatellen.

Ari on tehnyt taikansa ja sekös Jannea ja Jarkkoa myhäilyttää...
Alkaneella viikolla vieraita on paljon enemmän ja voidaankin puhua kauden ensimmäisestä täydestä kalastusviikosta. Nyt päästään toden teolla keskittymään siihen olennaisimpaan eli lohenkalastukseen yöttömän yön alla! Calle tuuraa Miskaa tällä viikolla perho-oppaana. Vieraat saavat nauttia todella kovan luokan perhokalastajan kokemuksesta ja tietotaidosta. Soutupuolelle saamme myös kovan luokan vahvistuksen, kun Tenolla ja Väylällä vuosikymmeniä lohia jallittanut Heikkilän Raimo tuo osaamisensa opashommiin alkuviikon ajaksi. Molemmille miehille suuri kiitos, sillä vajaa miehitys meinasi tuottaa Petrille hieman pään vaivaa!

Janne-isä kannattelee ja sankari Benjamin fiilistelee!

-Naamisuvanto-